Φτιάξτο μόνος σου, DIY, OpenSource - Δίτροχο τρέιλερ βαρέος τύπου

Καλώς ήρθες πάλι στη χώρα της αυτάρκειας. Αυτή τη φορά θα κατασκευάσουμε ένα τρέιλερ βαρέος τύπου. Πολύ βαρέος. Για βάρη που είναι ογκώδη και μεγάλα (εκτός από τα οικογενειακά). Διότι συμπολίτες μου, όπως έλεγον οι ένδοξοι αρχαίοι ημών πρόγονοι, πενία τέχνας κατεργάζεται. Μία συνεισφορά στον δοκιμαζόμενο Έλληνα και όχι μόνο, στον σκληρά εργαζόμενο μεροκαματιάρη, τον άνθρωπο της βιοπάλης, τα λαϊκά στρώματα (όπου κάποιοι μονίμως κοιμούνται αναπαυτικά, ως γνωστόν το θέμα είναι ταξικουό κι πουλιτικουό), με λίγα λόγια σε αυτόν που εν μέσω οικονομικής κρίσεως προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του χωρίς αμάξι και χωρίς να δώσει μία. Για την ακρίβεια, το εν λόγω εργαλείο κόστισε ακριβώς μία, δηλ. ακριβώς 1 ευρώ: όσο έκανε ο μεντεσές (γιατί όσο κι αν έψαξα στις παλιοκασέλες δεν βρήκα).

Πάμε λοιπόν. Το τρέιλερ αποτελείται από τα μέρη:
α. Ένα πλαίσιο που φέρει τις ρόδες. Οι ρόδες είναι ρόδες ποδηλάτου φυσικά, η διάστασή τους δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, ούτε η στιβαρότητα πρέπει να μας απασχολήσει αφού έτσι κι αλλιώς η ρόδα του ποδηλάτου είναι φτιαγμένη για να σηκώνει βάρη χωρίς να κλατάρει. Το πλαίσιο μπορεί να είναι από ξύλα, ένα κοινό υλικό που είναι πιο εύκολο να βρούμε. Στο συγκεκριμένο που φαίνεται στις εικόνες χρησιμοποίησα αλουμινόβεργα καρέ που είχε ξεμείνει από κατασκευές στο σπίτι, πράγμα που αποδείχτηκε αποτελεσματικό καθότι το συγκεκριμένο υλικό έχει έναν εξαιρετικό συνδυασμό αντοχής-βάρους.
β. Ένα πλαίσιο που θα καθίσει επάνω στο πρώτο, που θα φέρει τα φορτία. Μπορούμε να φτιάξουμε και κατασκευή με πάτο, πλαϊνά κλπ., με πλεονεκτήματα την καλύτερη ασφάλεια να μη μπει τίποτα μέσα στις ρόδες (έτσι κι αλλιώς τα φορτία καλό είναι να δένονται) και την καλύτερη τοποθέτηση των φορτίων, και μειονέκτημα φυσικά το μεγαλύτερο βάρος. Το πλαίσιο αυτό πρέπει να είναι ζυγισμένο περίπου στο μέσον του πρώτου, ώστε το μεταφερόμενο βάρος να πέφτει στο κέντρο του τρέιλερ και να πέφτουν οι ελάχιστες δυνάμεις στο σημείο πρόσδεσης.
γ. Έναν βραχίονα που θα συνδέσει το τρέιλερ με το ποδήλατο. Μπορεί να είναι από μεταλλική σωλήνα, ή ξύλα. Δεν χρειάζεται να έχει εξαιρετική αντοχή, να μην είναι π.χ. από συμπαγές σίδερο, αφού δεν θα σηκώνει το βάρος του ίδιου του φορτίου αλλά το "δυναμικό φορτίο μεταφοράς".
δ. Έναν μεντεσέ που θα επιτρέψει το κοτσάρισμα του τρέιλερ στο ποδήλατο, χωρίς "παίξιμο" αλλά με κινητικότητα και προς τις 3 διαστάσεις του χώρου (άξονες x, y, z). Αυτή η κινητικότητα είναι σημαντική: το τρέιλερ πρέπει να μπορεί να κινείται και κατά τις 3 διαστάσεις, ώστε το σύστημα ποδήλατο+τρέιλερ να κινείται σωστά και με ασφάλεια.

Στο >αρχείο αυτό< θα δεις τη βασική σχεδιαστική ιδέα (design concept) σε τρισδιάσταση σχεδίαση (3D αρχεία google_sketchup_8, autocad2000, 3ds). Πρόσεξε το απλό δέσιμο της ρόδας στη μπάρα σε μεγάλη μεγένθυση, με απλά λαμάκια.





Προσοχή πρέπει να δοθεί στο σημείο κοτσαρίσματος. Συνιστάται ένας μεντεσές βαρέος τύπου, που θα αλλαχθεί εύκολα εάν ποτέ φθαρεί. Στις δύο βίδες σύνδεσης βάζουμε παξιμάδια ασφαλείας, που σφίγγουμε όχι κάργα αλλά λάσκα ώστε η σύνδεση να κινείται ελεύθερα. Εάν το ποδήλατο έχει αυτόματο μπλοκάζ και όχι βίδα, έχουμε δύο επιλογές: ή άξονας με βίδα (συνιστάται ανεπιφυλάκτως μία δεύτερη ισχυρή ρόδα, για τέτοια χρήση) ή να επινοήσουμε κάτι άλλο αλλά έτσι ώστε ο μεντεσές να μπορεί -απαραιτήτως- να κινείται περί τον άξονα περιστροφής της πίσω ρόδας του ποδηλάτου. Το ξαναλέμε: απαραιτήτως. (Εκτός από την περίπτωση που ο ποδηλάτης έχει ισχυρές τάσεις αυτοκτονίας, για να λέμε την πάσα αλήθεια.) Στη βίδα του άξονα συγκολλάμε μία βίδα Μ8, στις βόλτες της οποίας θα περάσει ο μεντεσές.



Για τους τ(ρ)όπους ανεύρεσης υλικών και την αξιοποίησή τους

Από σημεία ανακύκλωσης, βιοτεχνίες παλετών, πριονοκορδέλες κλπ, βρίσκουμε καδρόνια τάβλες και άλλα μακρουλά ξύλα. Από παλιά ποδήλατα βρίσκουμε (ή συναρμολογούμε) τις 2 ρόδες (βλ. δημοσίευση για τη ρόδα του ποδηλάτου). Από λαμαρινά βρίσκουμε κομμάτια για ισχυρές ενισχυμένες συνδέσεις και τις 4 "γλώσσες" για να δέσουν οι ρόδες. Με μια αλουμινοσωλήνα ή σιδεροσωλήνα φτιάχνουμε τον βραχίονα για το κοτσάρισμα στον πίσω άξονα του ποδηλάτου (στην ανάγκη γίνεται και με δύο ξύλα σε δέσιμο Γ με γερό δέσιμο με σιδερογωνιές).

Είναι απίστευτο τι χρήσιμα υλικά μπορείς να βρεις για αυτοσχέδιες κατασκευές από χώρους ανακύκλωσης με άχρηστα πράγματα. Απλά έχε μάτια και αυτιά ανοιχτά. Καμιά φορά και στον κήπο σου ή στην αποθήκη σου ή στου γείτονα, βρίσκεις αντικείμενα, που μπορεί να μην κάνουν πλέον για τη δουλειά για την οποία φτιάχτηκαν αλλά να μπορούν να αξιοποιηθούν σε κάτι άλλο. Χρειάζεται να αφήνουμε ελεύθερη τη φαντασία μας. Είδα τον γείτονα να πετάει στα σκουπίδια μια διαλυμένη ομπρέλα κήπου και με τον σωλήνα της ομπρέλας έφτιαξα τον βραχίονα για το κοτσάρισμα του τρέιλερ.

Οι δύο ρόδες του τρέιλερ δεν χρειάζεται να είναι καθόλου καλής ποιότητας, ούτε να φουσκωθούν καλά. Το βάρος δεν έχει σημασία, γιατί έτσι κι αλλιώς τα βάρη που μεταφέρουμε είναι πολύ μεγαλύτερα. Είχα ένα παλιό εξωτερικό λάστιχο που είχε ανοίξει (σκίστηκαν τα λινά) και το αξιοποίησα, γιατί αφού δεν υπάρχει πλέον φρένο, έδεσα το βουζούνι που πετούσε με ένα σκοινί πιάνοντας ζάντα+λάστιχο γύρω γύρω. Για τον ίδιο λόγο χρησιμοποίησα μια παλιά ζάντα που είχε φθαρεί από τα τακάκια των vbrakes, δηλ. είχαν λεπτύνει τα τοιχώματά της επικίνδυνα, καθώς δεν θα έχει πλέον μεγάλη πίεση. Με άλλα λόγια, σκεφτόμαστε πρακτικά και αξιοποιούμε υλικά που απλά προορίζονταν για τη χωματερή!

Εικόνες


Γενική άποψη του τρέιλερ. Τις διαστάσεις τις αποφασίζεις ανάλογα με τις ανάγκες σου. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα πλαϊνά και πάτος δεν ήταν απαραίτητα, οπότε αποφύγαμε κάποιο βάρος. Αρκεστήκαμε σε έναν πάτο από τεντωμένο σκοινί, και τα φορτία για ασφάλεια μπορούν να δένονται με λάστιχα. Λεπτομέρεια: πρόσεξε τον απλούστερο σχεδιασμό στη συναρμογή της ρόδας, όπου η μία μπάρα για τη ρόδα είναι η πλαϊνή μπάρα του 2ου πλαισίου, αποφεύγοντας έτσι δύο μπάρες συνολικά (αριστερά και δεξιά).


Ο βραχίονας για το κοτσάρισμα του τρέιλερ. Αρχικά σφίχτηκε με πένσα και σύρμα, αλλά όταν μπήκε βαρύ φορτίο... μπήκαν και 4 βίδες και το πράγμα έδεσε καλά.


Ένα παράδειγμα αυτάρκειας: πώς ένα παλιό σκισμένο λάστιχο, δεμένο με ένα σκοινί κάνει τη δουλειά μια χαρά. Εκτός αυτού, οι ακτίνες που βρήκα ήταν μακρύτερες και... τις έσφιξα με σύρμα στα σταυρώματα για να σταθεί ο τροχός. "Και όμως, κινείται".


Μια μπάλα χόρτο 35 κιλών μεταφέρεται άνετα χωρίς πρόβλημα. Το συγκεκριμένο σχεδιάστηκε για αγροτική χρήση με διαστάσεις για μεταφορά χόρτου, κλαριών, καφασιών κλπ.


Η Μπέλλα τρισευτυχισμένη, όταν πληροφορείται ότι στο εξής θα μας δίνει γαλατάκι με χόρτο που θα της φέρνουμε με το ποδήλατο. Μπεεε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: